Negatief denken en Piekeren

veelvoorkomend bij Slaapproblemen
piekeren in bed slaapproblemen
18 april 2017

Negatief denken, piekeren in bed en slaapproblemen

Heb jij last van piekeren in de nacht? Heb je slaapproblemen?

Besef jij eigenlijk dat je je eigen gedachten kunt kiezen? “Omdenken” wordt het wel eens genoemd.

Is bij jou het glas halfvol of half leeg? Wanneer je slaapproblemen hebt maakt het absoluut uit hoe je denkt.

Er is een verband tussen slaapproblemen en piekeren. ‘s-Nachts kun je minder goed relativeren dus lijkt alles erger. Wanneer je slecht geslapen hebt pieker je meer en omdat je zoveel piekert kun je er slecht van slapen. Je komt in een negatieve spiraal.

Helaas weten maar weinig mensen hoe je piekeren en negatief denken kunt stoppen. Hoe je weer ruimte kunt maken voor een gezonde slaap.

Lees eens het onderstaande voorbeeld over slaapproblemen, piekeren en negatief denken.

Hoe zou jij hiermee omgaan? Wat zou jij in dit geval doen of denken?

Monique heeft een doorslaapprobleem. Ze ligt soms 2 á 3 uren piekerend wakker middenin de nacht. Ze heeft 1 behandeling bij de Slaapoefentherapeut gehad. Hierin heeft ze geleerd hoe ze kan ontspannen in plaats van piekeren. Ze heeft een groepje van 4 oefeningen gehad tijdens dit eerste consult en denkt: “ik ben benieuwd vannacht, ik hoop maar dat het werkt en dat ik beter zal slapen”.

Het is 3 uur ’s nachts. Monique wordt voor de eerste keer wakker en denkt: “shit daar gaan we weer, nu kan ik vast niet meer slapen. Oh ja ik heb die ontspanningsoefeningen geleerd vandaag dus die ga ik eens proberen”.

Monique begint met het voelen van de ondergrond, de steun van de matras onder haar lichaam en gaat er meer en meer op neerliggen. Ze ademt uit en legt haar hoofd ontspannener neer, de volgende uitademing laat ze haar schoudergordel meer rusten….

Dan begint haar hoofd alweer met denken: “hoe laat zou het zijn?” Monique kijkt op de klok en baalt dat het pas 3 uur is. Ze beseft op hetzelfde moment dat ze niet meer aan het oefenen is en gaat weer verder met het gronden. Ze ontspant nog haar bekken en benen en is daarna weer afgeleid. Ze denkt na over de dag van morgen, dat ze vast weer heel moe zal zijn en wat er gedaan moet worden en wat ze niet mag vergeten.

Nou die oefeningen werken ook niet! Ik slaap nog niet en lig nu alweer een kwartier wakker

Monique probeert nog een deel van een andere oefening en merkt hierbij hetzelfde verloop. Ze kan even oefenen en daarna is ze weer afgeleid. Uiteindelijk valt ze wel in slaap en heeft ze de volgende morgen weer dat niet uitgeruste gevoel. Ze is MOE.

De week verstrijkt en na drie nachten met wisselend resultaat geeft Monique het oefenen op. Omdat ze niet (gelijk) in slaap valt vindt ze dat de oefeningen niet helpen…. Ze komt na een week weer bij de slaapoefentherapeut en vertelt haar ervaring.

De oefeningen hebben niks geholpen dus ik ben ermee gestopt na 3 nachten. Ik slaap nog steeds niet door

Zou jij ook zo denken als Monique? Is dit piekeren en negatief denken herkenbaar?

Lees dan vooral verder naar onderstaande manier van omdenken die jou zal helpen positiever in het leven te staan, minder te piekeren en vooral beter te slapen!

De Slaapoefentherapeut vraagt aan Monique hoe het precies is gegaan en wat maakt dat zij vindt dat de oefeningen niet helpen. Monique vertelt dat ze steeds afgeleid is na enkele minuten oefenen en dat ze dan baalt en nog steeds wakker ligt.

De therapeut laat haar een foto zien van een ontkiemend zaadje. Het is een metafoor voor de gedachtengang van Monique.

piekeren slaapproblemen

Stel dat je op 20% van deze groeifase bent wat denk je dan?

  • Balen ik heb nog geen blaadjes!
  • Hoera ik ben al boven de grond gegroeid!

Stel dat je op 60% van deze groeifase bent wat denk je dan?

  • Balen ik ben nog niet groot genoeg!
  • Hoera ik begin al blaadjes te krijgen!

Toen Monique nog geen ontspanningsoefeningen deed was alle (100%) wakkere tijd in bed piekerend en gefrustreerd. Nu met de oefeningen heeft ze meerdere momenten gehad van enkele minuten dat ze niet piekerde en dat de frustratie even weg was. Haar lichaam ontspande en haar hoofd dacht alleen maar aan: loslaten, leunen op de matras, ontspannen.

Elke minuut dat Monique ontspande was er 1 meer dan eerst. Elke nacht dat zij ontspanningsoefeningen deed was een (20%) ontspannener nacht dan eerst. Door te kijken naar wat je al wel hebt verbeterd en veranderd in plaats van alleen te kijken naar wat je (nog) niet hebt, denk je positief en focus je op de verbeteringen. Hierdoor voel je je beter. Deze gedachtengang brengt juist ontspanning en vertrouwen waardoor de slaap sneller kan komen.

Door te denken: “ik heb ontspannener momenten en mijn hoofd is soms even stil”. Daar ben ik al blij mee. Door hier verder mee te oefenen gaat het op den duur weer iets beter en vraag ik aan de therapeut hoe ik kan bereiken dat ik mijn concentratie langer kan vasthouden”. Ik ben benieuwd wat ze zegt. Voor nu geldt:

Elk beetje ontspanning is meer dan geen ontspanning

Wat betekent dit voor jou?

Wanneer jij wakker ligt in de nacht, kijk dan nooit op de klok. Ontspan jezelf met mindful ademen, spierontspanning en loslaten van gedachten samen met een positieve focus. Wees dankbaar voor iedere seconde dat dit lukt. Want die seconde was er anders niet geweest!

Succes met jouw groeiproces!

Toe aan een gezonde slaap? Leer beter inslapen met dit zelfhulpboekje.

boek slaapproblemen zelfhulp

Wilt u ter kennismaking een GRATIS inkijkexemplaar ontvangen van het boek Slaaplessen?

Bekijk

Zoek je een Slaapoefentherapeut om je te helpen bij het terug vinden van je natuurlijke slaap? Kijk dan op de adressenpagina op deze site voor een therapeut bij jou in de buurt.

Duurt het inslapen bij u langer dan drie kwartier? Lees dan dit artikel over inslaapproblemen