Zalig slapen in je vakantie

Tips en weetjes over je slaap
slaaptips vakantie beter slapen
30 juni 2016

Beter slapen tijdens je vakantie – 7 slaaptips van de Slaapoefentherapeut

Slaaptips om helemaal uit te rusten in de vakantie!

Vakantie!! Daar hoort een goede nachtrust natuurlijk bij. Overdag genieten en ontspannen, s nachts zalig slapen. In je vakantie heb je meer kans dat je goed slaapt. Toch kan het nog misgaan. Slaapoefentherapie geeft je slaaptips en weetjes waar je wat aan hebt.

Wat gebeurt er in je vakantie waardoor je makkelijker goed slaapt?

Buitenlucht, licht en beweging

Je komt vaker en langer in de buitenlucht. Hierdoor vang je lekker veel zonlicht op. Dit licht werkt positief in op je biologische klok. Je interne klok twijfelt niet langer. Wanneer in de avond de zon onder gaat, meten je ogen dit en zal je puur natuur slaperiger worden.

Je beweegt meer in je vakantie. Je loopt in stadjes of in mooie natuur om van je omgeving te genieten. Je huurt eens een mountainbike of gaat mee met excursies. Je zwemt of gaat duiken, surfen, zeilen… heerlijk he… alleen het idee al!  Wanneer je een uur matig intensief beweegt maakt je lichaam gelukshormonen aan. Uit dit gelukshormoon (serotonine) wordt in de avond weer het slaaphormoon melatonine gemaakt! Van melatonine word je suf en slaperig, hierdoor val je gemakkelijker en sneller in slaap.

Natuur en stilte

Wanneer je een vakantie hebt geboekt in de natuur is dit een goed anti stress middel. De natuur heeft grote invloed op je gemoedstoestand en je ontspanningsgevoel. Wist je dat zelfs stilstaande natuurplaatjes al meetbaar ontspanning in je teweeg brengen? Neurologisch onderzoek heeft aangetoond dat we in een natuurlijke omgeving hersendelen activeren waardoor we ons goed gaan voelen. Stress neemt af en onze bloeddruk en hartslag dalen.

Je hebt in je vakantie meer stiltemomenten. Op deze momenten kunnen je hersenen al “herkauwen” op de indrukken en gebeurtenissen van die dag. Deze gedachten en indrukken hoeven niet opgespaard te worden tot de nacht zoals op drukke werkdagen. Er is nu rust en tijd genoeg. Hierdoor is je hoofd makkelijker leeg en opgeruimder wanneer je in je (lucht)bedje stapt. Minder piekeren en malen in bed is het logische gevolg.

Gedachten en verplichtingen

Je gedachten kunnen in vakantietijd totaal veranderen. Zou je eerst aan de komende werkweek denken en wat je allemaal moet. Nu zal je eerder denken: morgen moet ik lekker helemaal niks. Ik doe waar ik zin in heb. Heb ik geen zin dan doe ik niets, heb ik veel zin dan wordt het een fijne actieve dag. Je gaat meer op je gevoel af en staat niet in een soort dwangstand of keurslijf waarin alle dagelijkse zaken gepropt moeten worden. Je voelt vrijheid en je gedachten passen zich hierop aan.

Je vaste taken en verplichtingen laat je thuis. Je kunt even niet naar verjaardagen, je hoeft geen of minder huishoudelijke dingen te doen, je post komt thuis in je brievenbus, je kunt het nu toch niet lezen. Je voicemail en Outlook mailbox zeggen dat je voor deze periode afwezig bent. Je zit op een terrasje in plaats van achter Facebook of Whats app. Wat een rust en overzichtelijkheid.

Liefde, aandacht en seks

In je vakantie heb je eindelijk weer tijd voor elkaar. Je geeft elkaar meer aandacht, meer momenten van geborgenheid, nabijheid, knuffelen en meer seks? Dit is goed voor je slaap. Na een prettige vrijpartij zit je bloedbaan stampvol gelukshormoon en voel je je zwaar en ontspannen. De ideale slaappil.
vakantie beter slapen

Al deze voordelen zitten verbonden aan een vakantie. Dit is heel positief voor je slaap. Je diepe slaap kan kwalitatief en kwantitatief beter verlopen en je REM-slaap heeft tijd genoeg om die paar “denkonderwerpen” van die dag even op te ruimen en te rangschikken. Een makkie. Hierdoor word je uitgeruster wakker en voel je je makkelijker fit en positief gestemd.

Valkuilen die je slaap toch nog kunnen verstoren.

Strakke planning en vakantiestress

Je plant je hele vakantietijd vol met doe-dingen. Je maakt een strak rooster waarin je “alles” kunt zien en doen in dat prachtige land. Je hebt het druk met regelen en tijdschema’s in je vakantie.

Vakantiestress bestaat ook. Je maakt je dan enorm druk voor je weggaat. Je “loopt over” en kunt er niet goed van slapen Je wordt vatbaar voor griep of ziekte in je eerste week van de vakantie. In je laatste week van de vakantie begint dit gevoel opnieuw. Je gaat al vooruitdenken aan het thuiskomen en alle taken en klussen die op je wachten. Je wordt voelbaar onrustig en slaapt slechter.

Nieuwe omgeving, uitgaansmogelijkheden en herrie

Je hebt moeite om aan je nieuwe bed en andere omgeving te wennen. Je ligt met gespitste oren in bed. Vaak is dit na 1 of twee nachten wel weer over. Dit is een normale reactie van je brein om je veiligheid te bewaken.

Je maakt het elke avond enorm laat, “live life to the MAX” is je motto, je gaat stappen en feesten. Je drinkt ongezond veel alcohol en slaapt je roes uit tot de volgende middag. Hiermee maak je een rommeltje van je bioritme en je zal ook door de alcohol slechter slapen.

Je hebt heel luidruchtige buren op de camping of in je hotel. Wanneer jij wilt slapen maken zij nog zoveel herrie dat ze je welverdiende rust verstoren. Een goed corrigerend gesprek voeren of een andere plek/kamer vragen zijn dan erg wenselijk.

Hier volgen extra slaaptips voor de slechte slaper die alle positieve invloeden kan gebruiken om goed te slapen in de vakantie.

  • Laat je natuurlijke slaapritme terugkomen en hou je aan dit ritme in je vakantie. Ga slapen wanneer je moe en slaperig bent, sta op wanneer je uit jezelf s morgens wakker wordt. Blijf dan niet liggen.
  • Laat je smartphone en computer met rust de hele avond. Zoek op verschillende manieren ontspanning. Maak een avondwandelingetje, ga eens “jeu de boule” spelen of badmintonnen. Doe een gezelschapsspelletje met je gezin of met gezellige buren. Maak contact met andere mensen en zoek de gezelligheid op.
  • Neem je eigen kussen mee van huis. Als het kan zelfs je eigen dekbed of deken. Draag nog een paar nachten dezelfde pyjama als die je thuis aanhad. Dit alles geeft sneller een ontspannen en vertrouwd gevoel.
  • Ga aan dezelfde kant van het bed liggen als thuis. Stel je je eigen slaapkamer voor wanneer je je ogen dicht doet.
  • Eet en drink niet te veel voordat je gaat slapen. De verleiding is er misschien om nog aan de kaas en de wijn te gaan, lokale lekkernijen uit te stallen of een zak chips leeg te eten. Beter is het om met een licht gevulde maag te gaan slapen. Een lege maag is ook niet helpend voor een fijne nachtrust.
  • Pas je bij een jetlag zo snel mogelijk aan aan de lokale tijden. Gebruik beweging, afleiding, daglicht en koffie of energiedrank om jezelf wakker te houden als je heel moe wordt. Moet je juist gaan slapen terwijl je nog klaarwakker bent . . . gebruik dan een zonnebril met een petje en schemerlicht. Ook kamillethee en douchen voordat je gaat slapen kunnen helpen eerder slaperig te worden op een “moeilijk” tijdstip. Ga rustig liggen, luister eventueel naar een zacht muziekje (natuurgeluiden?) en ontspan. Verzet je niet tegen het wakker liggen maar accepteer dat je slaapritme niet gelijk verandert. Ook ontspanningsoefeningen kunnen je helpen dichter in de buurt van de slaap te komen.
  • Geef toe aan de ontspanning van de vakantie. Laat problemen en piekeronderwerpen die bij “thuis” horen thuis. Neem geen werk mee op vakantie of doe in ieder geval de eerste twee weken niets aan werk. Kom los van de sleur en verplichtingen. Geniet, laat los en haal opgelucht adem.

De slaapoefentherapie wenst je een hele fijne vakantie!