Inslaapprobleem

Vrouw van 52 jaar
23 april 2015

Vrouw, 52 jaar,lerares en remedial teacher, inslaapprobleem

Verwijsdiagnose:

Mevrouw 52 jaar met een inslaapprobleem. Forse vermoeidheid overdag met hoofdpijn.

Klinisch redeneren/logica bij dit inslaapprobleem

Haar beroep is haar hobby en ze is heel gedreven en betrokken in haar vak en met haar leerlingen. Ze werkt 4 dagen per week.Haar collega’s consulteren haar geregeld voor lastige vraagstukken en zij is een belangrijke kennisbron op die school. Er spelen hierdoor veel verschillende dingen tegelijk en er is altijd wel iets te piekeren. Daarbij zijn haar dagen te lang en te vol. Ze werkt bijna altijd over en neemt nog dingen mee naar huis. Niet alleen nakijkwerk maar ook allerlei regelzaken en mailtjes die nog beantwoord moeten worden. Ze werkt vaak ‘s avonds nog even door, waardoor het licht van de beeldschermen nog tot 22.30 uur of later in haar ogen schijnt. Ze gaat daarna haastig naar bed want het is al zo laat en ze moet wel slapen want morgen is weer een drukke dag. Het probleem bij deze mevrouw is dat haar alertheid over de hele dag maar doorloopt en opstapelt en dat ze die alertheid ook naar de avond toe niet afbouwt. Hierdoor heeft ze de eerste uren in bed nodig om haar drukte en gejaagdheid af te bouwen voordat ze pas kan inslapen. Ze geeft haar hoofd onvoldoende rust. Hierdoor houdt ze haar inslaapprobleem in stand.

Behandeldoel

Leren inslapen binnen 30 minuten in plaats van 3 a 4 uur wakker liggen, gezondere werktijden en werkhoeveelheden, hoofdpijn en vermoeidheid overdag verhelpen.

Behandelplan

  • Time management leren toepassen op haar werkdagen, 1 ding tegelijk leren doen (mindfulness) en haar werkdagen inkorten en minder werk mee naar huis nemen.
  • Pauzes leren nemen overdag en even helemaal ontspannen door te gronden, buikademhaling te doen en naar buiten te gaan..
  • De dag leren afbouwen door ‘s avonds leuke ontspannende dingen te doen, een boek lezen of muziek luisteren of een goed gesprek voeren…daarna een rustig slaapritueel, waardoor zij al 2 uur voor het slapengaan haar alertheid van de dag kwijt is.
  • Aanleren van buikademhaling, gronden, focus op rust en ontspanning voor de eerste tijd in bed.
  • De verantwoordelijkheden van anderen (op het werk en prive)  bij anderen laten.

Samenvatting / verloop van behandelplan

Het bleek moeizaam voor deze mevrouw om verandering te brengen in de drukte op haar dagen. Het lag niet helemaal binnen haar eigen mogelijkheden om pauzes heel ontspannend te maken of 1 ding tegelijk te doen. Ze werd geleefd en elke dag was weer een drukte van jewelste. Doch ze boekte toch resultaat doordat ze eerder naar huis ging en minder werk mee naar huis nam. ‘s avonds deed ze nooit meer werk, en altijd iets voor zichzelf of iets met haar man, wat ook veel gezelliger was. Hierdoor sliep ze al vaker beter in. Doch dit lukte niet altijd. Tijdens de ontspanningsoefeningen merkte ze veel afleiding op en glipten haar gedachten vaak weer naar werk of andere zaken. Door te blijven werken aan 1 ding tegelijk en nee leren zeggen tegen stoorzenders en ruimte voor rust te creëren ging het langzaam steeds beter. Hoofdpijn heeft ze alleen nog als zij “overloopt” van de kopzorgen.

Eindresultaat

Ze slaapt  na 8 behandelingen 5 van de 7 dagen in de week binnen het uur in. Dit is al een enorm grote verbetering. Ze overweegt om in haar werk andere keuzes te maken. Of minder voor de klas te gaan staan of minder remedial teacher werkzaamheden te doen. Hierdoor worden haar dagen toch rustiger en verwacht ze beter te kunnen ontspannen overdag. Ze voelt nu de overduidelijke relatie tussen haar gejaagdheid en bomvolle programma overdag en haar inslaapprobleem.