Dag van de slaap 18 maart 2016

Een goede nachtrust is een haalbare droom.
dag van de slaap slaapoefentherapie
09 maart 2016

Internationale dag van de slaap 18 maart 2016

De internationale dag van de slaap, ook wel World Sleep Day genoemd is bedoeld als een viering van slaap. Deze dag mag in jou het besef doen komen dat slapen een eerste levensbehoefte is en daardoor aandacht en zorg verdient. Erken dat slapen belangrijk is voor je algehele gezondheid.

internationale dag van de slaap

Thema 2016

Een goede nachtrust is een haalbare droom.

I have a dream . . .

Waar droom jij van? Van je droomauto of van een gezonde en verkwikkende slaap?

Wat streef jij na in je leven . . . materialisme of je gezondheid?

Voor sommige mensen lijkt een goede slaap net zo onhaalbaar als een droomauto . . .

Waar leg jij je priotiteiten?

Auto

  • Gebruik je 1 uur in de ochtend, 1 uur in de avond
  • Tank je regelmatig vol
  • Spaar je voor of leen je voor
  • Pleeg je onderhoud aan
  • Geef je 22 uur van de 24 uur pauze
  • Is nuttig, heb je nodig, brengt je ver
  • Houd je netjes, schoon en fris
  • Ben je zuinig op, je wilt geen schade of ongevallen

Slaap

  • Heb je 8 uur per etmaal, 1/3 van je leven
  • Stel je uit als het kan, nog even dit of dat
  • Bespaar je op, het oude matras is nog goed
  • Bij klachten negeer je het eerst
  • Je geeft jezelf geen rust, racen door de dag
  • Lijkt nutteloos, waar is het goed voor?
  • Bed verschonen, frisse lucht . . mwah . . moet dat?
  • Ondermijn je en je creëert schade en ongevallen

Word wakker uit je droom op de internationale dag van de slaap!

In een auto zit je ‘s-morgens een uur en ‘s-avonds een uur. De rest van de dag staat ie nietsdoend op een parkeerplaats. Investering: € 30.000,- Je poetst hem, je tankt hem op tijd af zodat hij blijft rijden, je betaalt onderhoud om te voorkomen dat ie stilvalt en de verzekering om te voorkomen dat je eventuele schade niet kunt betalen.
dag van de slaap slaapoefentherapie

Wake up! De nuchtere waarheid is:

Dat je 1/3 deel van je leven in je bed ligt, gemiddeld 7 a 8 uur per etmaal . . . investering: € 3.000,- elke 8 a 10 jaar. Hoe goed verzorg jij je slaap? Slapen is ontzettend nuttig, je kunt niet zonder en daardoor geen nutteloze tijd! Werk jij liever nog even door dan dat je op tijd gaat slapen? Speel je nog op je telefoon in bed of kijk je TV? Dit is onverstandig gedrag, want je stelt je broodnodige slaap uit en maakt al snel een slaaptekort. De volgende dag moet je namelijk wel weer op tijd uit bed.

Hoe hard race jij door je dag? Tank je in je pauzes echt even bij, ontspan je? Of drink jij je thee op terwijl je doorwerkt. Eet je even zoef zoef je boterham? Een soort pitstop in plaats van een mini vakantie.

Weet je nog wanneer je voor het laatst nieuwe matrassen of kussens hebt gekocht, of een fijn dekbed, een goede lattenbodem? Een gezond slaapkamerklimaat is essentieel voor een gezonde nachtrust. Verduisteringsgordijnen helpen je beter te slapen. Donkerte in de avond en nacht, juist veel licht in de vroege morgen helpen je biologische klok om op tijd te lopen. Zet dit alles maar hoog op de agenda! Spaar hiervoor of leen hiervoor!

Door te investeren in een gezonde slaap blijf je makkelijker in balans, pleeg je goed onderhoud aan jezelf en kun je voorkomen dat jij stilvalt in het leven. Slapen is een eerste levensbehoefte, een auto in principe NIET!

Droom niet van een Porsche of Range Rover Sport, maar liever van een heilzame slaap!

Slapen is het investeren waard. Het is een goedkope manier om een belangrijk stuk levensgeluk te bereiken. Een gezonde nachtrust voorkomt namelijk allerlei negatieve gevolgen voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Wist je dat chronische slapeloosheid kan leiden tot:

  • Depressie en angststoornissen
  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Leer- en gedragsproblemen
  • Hart- en vaatziekten
  • Alzheimer
  • Borstkanker
  • Verminderde weerstand
  • Verergering van (chronische) pijnklachten
  • Spanningsgerelateerde klachten
  • Overmatige slaperigheid met valgevaar en verkeers/bedrijfsongelukken

Pleeg onderhoud aan jezelf door een goede slaap op 18 maart.

In de slaap wordt er onderhoud gepleegd aan je lijf en je brein. Noodzakelijk onderhoud waarmee je interne klokken (organen, hormonen, zenuwbanen etc.) willen voorkomen dat je uit balans raakt.

Investeer op 18 maart (en liefst nog lang erna) in een gezonde slaap met onderstaande tips:

  1. Laat de auto staan en neem geregeld de fiets of ga lopen.
  2. Eet regelmatig en kies gezonde maaltijden, maak ritme/regelmaat in je leven.
  3. Bepaal wat je beste slaapritme is en hou je hieraan, ook in de weekenden.
  4. Dim ‘s avonds de lichten (stop met schermpjes) en neem ‘s ochtends juist veel licht.
  5. Maak een vast slaapritueel.
  6. Doe ’s avonds 2 uur voordat je naar bed gaat geen prikkelende, spannende of intensieve dingen meer. Begin met “opslomen”. Bouw de dag af, ontspan.
  7. Plan, regel en organiseer je agenda zodanig dat deze haalbaar en gezond voor je is, voorkom overbelasting. Leer nee zeggen en stel je grenzen.
  8. Ontspan overdag in je pauzes, neem 5 pauzes op een dag: ontbijt, koffie, lunch, thee, diner.
  9. Doe overdag 1 ding tegelijk, concentreer je op wat je doet en lever kwaliteit in het NU.
  10. Sport liefst overdag of in de vroege avond
  11. Douche voordat je gaat slapen en laat je lichaam iets afkoelen, zorg voor warme voeten.

Hulp nodig?

Slaapoefentherapeuten helpen je om deze droom waar te maken!

Consulteer een slaapoefentherapeut bij u in de buurt:

Adressen