Vroeg wakker

vrouw 46 jaar
16 mei 2015

Mevrouw 46 jaar, te vroeg wakker worden.

Verwijsdiagnose:

Mevrouw van 46 jaar, haar hele leven al een slaapprobleem. Meestal wordt ze veel te vroeg wakker en kan dan niet meer slapen.

Klinisch redeneren/logica bij dit slaapprobleem

Doordat deze mevrouw vroeger op school de lat erg hoog legde voor zichzelf en meestal piekerde over de komende dag, bang was slecht te presteren, almaar bleef twijfelen… had zij in haar jeugd al gedrag wat het moeilijk doorslapen uitlokte. Dus werd ze steeds te vroeg wakker!

Daarna kwam zij in een relatie terecht waarbij haar man een eigen bedrijf had, bijna nooit thuis was en het dagelijkse reilen en zeilen aan haar overliet.  Dat had geen probleem hoeven zijn, ware het niet dat zij ook fulltime werkte en het allemaal heel goed wou doen (perfectionisme) en weinig hulp vroeg. De gedachte “ik moet dit kunnen” overheerste. Hierdoor werd haar alertheidsniveau overdag erg hoog en kreeg ze meer last van moeilijk inslapen met daarbij ook te vroeg wakker worden. Toen er twee kinderen kwamen was zij steeds degene die er ‘s nachts uit ging voor de kinderen want haar man had een drukke baan. Zij nam het op zich.

Er ontstonden relatieproblemen en de spanningen en zorgen ontnamen haar haar rust. Ze piekerde veel en kon niet slapen. Uiteindelijk resulteerde de problemen in een scheiding en ging zijn met de kinderen apart wonen. Ze moest nog harder werken en voelde veel verantwoordelijkheid. Doch er ontstond ook meer rust. Ze sliep in deze periode beter. Ze ging studeren en begon een eigen praktijk. Haar werk ging zeer positief verlopen. Ze kreeg het steeds drukker en nam werk mee naar huis en ging tot ‘s avonds laat door. Altijd wetende dat er morgen nog heel veel te doen was. Ze vergat volledig om ook nog goed voor zichzelf te zorgen. Dit wakkerde haar probleem van te vroeg wakker worden weer in alle hevigheid aan. In deze periode is ze onder behandeling gekomen bij de slaapoefentherapeut.

Behandeldoel

Leren terug in te slapen binnen 30 minuten nadat zij te vroeg is wakker geworden. Werk en prive beter leren scheiden waardoor ze meer rust heeft op haar dagen.

Behandelplan

  • Een piekermoment maken op de vroege avond waarin zij de dag evalueert en de komende dag alvast overzichtelijk maakt. Zodat zij naar bed kan gaan met het idee: morgen lukt, ik vergeet niks en ik overzie het.
  • Niet op de klok kijken in de nacht, alleen denken het is Slaaptijd. Dit is een belangrijke remedie tegen te vroeg wakker worden!
  • De dag leren afbouwen door vast slaapritueel, geen werk of beeldschermen ‘s avonds, leren ontspannen op de avond..
  • Pauzes leren nemen overdag en haar alertheidsniveau daardoor geregeld kalmeren. Grenzen leren stellen mbt haar werk en in haar vrije tijd meer en beter ontspannen.

Samenvatting / verloop van behandelplan

Na 2 behandelingen bleek dat mevrouw echt in de burnout terecht kwam. Ze niet de teugels losser en ze viel erbij neer. Toch heeft ze dit heel adequaat opgepakt. Ze heeft haar prakijk voor 3 maanden met waarneming geregeld. Ze heeft een weekje vakantie geboekt en is gaan ontspannen. Daarna heeft ze eerst haar thuissituatie terug in balans gebracht. Ze is hobby’s gaan zoeken en gaan fietsen. Ze kijkt weer eens een leuk programma. Ze eet aan tafel en gezonder ipv “even tussendoor snel”. Ze is gaan overdenken of ze nog wel fulltime in haar praktijk terug wil keren of beter parttime? Ze legt de lat nu lager voor zichzelf en kan beter het leuke met het nuttige combineren. Doordat haar kinderen nu ook al 16 en 18 zijn kan ze beter voor zichzelf zorgen. Voor het eerst in 30 jaar is er een genormaliseerde belasting en een groeiende belastbaarheid. Dit komt haar slaap ten goede en ze slaapt beter door in de ochtenden.

Resultaat

Mevrouw slaapt goed door. Zij gaat met een geruster en opgeruimder gevoel naar bed. Ze wordt nog wel voor haar wekker wakker, maar blijft dan ontspannen en kijkt niet op de klok! Ze maakt 7 a 8 uren op een nacht in plaats van 5. Doordat ze beter uitgerust is kan ze betere keuzes maken en heeft ze de kracht om de balans tussen werk en prive te bewaken.